E-commerce, czyli handel elektroniczny, staje się coraz bardziej popularny, zwłaszcza wśród początkujących przedsiębiorców. Przygotowanie strony internetowej może wydawać się proste, jednak warto pamiętać o kilku wskazówkach, dzięki którym współczynnik konwersji, czyli stosunku sprzedaży do odwiedzin, wzrośnie. Zdaniem Dane’a Atkinsona, zarządzającego spółką zajmującą się analizą danych, drobne triki związane z formą przedstawiania treści mogą przełożyć się na wyniki sprzedażowe.
Podstawową kwestią jest organizacja graficzna strony – wszelkie filmy i obrazy powinny być zlokalizowane po lewej stronie, zaś pola i przyciski wymagające podjęcia decyzji i działania – po prawej. Według analiz przeprowadzonych przez Atkinsona i jego zespół, taki układ przyczynia się do zwiększenia sprzedaży o 5 proc.. Skuteczność tego zabiegu wynika z faktu, że w krajach, w których obowiązuje alfabet łaciński, odbiorcy są przyzwyczajeni do śledzenia treści od prawej strony do lewej.
Ciekawostką jest także inna obserwacja Atkinsona. Otóż nie bez znaczenia jest kolor przycisków – okazuje się, że pomarańczowy zachęca klientów do działania i zakupów. Częściowym wyjaśnieniem zależności jest popularność znanych sklepów internetowych, takich jak Amazon, które wykorzystują ten kolor na swoich stronach, przez co klienci kojarzą pomarańczowe przyciski z zakupami. Ważne jest również odpowiednie nazwanie przycisków, ponieważ internauci są bardziej skłonni kontynuować zakupy, jeśli klikane przez nich pole opatrzone jest opisem “Uzyskaj natychmiastowy dostęp” zamiast tradycyjnym “Dalej” lub “Wyślij”.
Ponadto należy odpowiednio zapewnić użytkowników, że podawane przez nich dane osobowe będą wykorzystane włącznie w celu realizacji transakcji. Kiedy klienci proszeni są o podanie adresu mailowego, warto dodać następujący komentarz: “Nigdy nie sprzedamy Twoich danych i podobnie jak Ty, nie lubimy spamu”.
Na koniec Atkinson przekonuje, że należy eksperymentować i zmieniać pewne elementy strony internetowej, między innymi slogan reklamowy, równocześnie obserwując reakcję klientów. W przypadku jego spółki, prosta zmiana hasła promocyjnego zaowocowała 60 proc. wzrostem współczynnika konwersji. Zaproponowane przez Atkinsona triki wydają się łatwe do wykorzystania w praktyce, a ich skuteczność może okazać się kluczem do sukcesu niejednego e‑biznesu.