Po bardzo słabym sezonie, zarządzający jednym z najbardziej legendarnych i utytułowanych klubów piłkarskich, Manchesterem United, mają kolejną – po zmianie trenera – sprawę do załatwienia. Nike postanowiło zakończyć 13-letnią umowę na produkcję strojów i akcesoriów dla Czerwonych Diabłów. Nadchodzący sezon rozgrywek jest zatem ostatnim, w którym sportowy gigant będzie pełnił funkcję tzw. sponsora technicznego. W wydanym dla prasy oświadczeniu Nike poinformowało, że „zaproponowane warunki odnowienia umowy nie były atrakcyjne dla akcjonariuszy firmy”.
Postawa Manchesteru United w minionym sezonie była – delikatnie rzez ujmując – rozczarowująca. Kiedy znakomity trener sir Alex Ferguson mianował na swojego następcę Davida Moyesa na pewno nie spodziewał się takiego obrotu spraw. Pod wodzą nowego menadżera zespól spisywał się znacznie poniżej oczekiwań. Dość powiedzieć, że po raz pierwszy od 19 lat klub nie zakwalifikował się do Ligi Mistrzów, co z pewnością w jakimś stopniu przyczyniło się do rozwiązania umowy.
Jak donoszą Reuters i BBC, obowiązująca w tym sezonie umowa między Nike a Manchesterem United jest warta ok. 24 mln funtów, w porównaniu do 38 mln funtów w roku ubiegłym. Amerykańska firma zapewnia, że MU to „wielki klub z oddanymi kibicami” i liczy na udany ostatni rok współpracy. Wśród producentów mających zastąpić Nike wymienia się Adidas’a i Warrior’a. Według dobrze poinformowanych źródeł wartość negocjowanej 10-letniej umowy na sponsoring techniczny opiewa na kwotę 600 mln funtów. Biorąc pod uwagę świetne wyniki Nike z działalności związanej z piłką nożną, firmę stać było na wywiązanie się z tak wysokich zobowiązań względem Manchesteru United, jednak zaproponowane warunki uznano za niesatysfakcjonujące z komercyjnego punktu widzenia.
Nike i Adidas walczą o hegemonię w świecie futbolu. Przez wiele lat była to dyscyplina zdominowana przez niemieckiego producenta, jednak w ostatnich czasach amerykański koncern dzielnie z nim rywalizuje. Manchester United znajduje się w posiadaniu pochodzącej z USA rodziny Glazer’ów. Po zajęciu odległego, siódmego miejsca w rozgrywkach Premier League 2013/2014, właściciele mają nadzieje na odbudowę zespołu i renomy klubu. Jakie wyniki Czerwone Diabły będą osiągały pod wodzą nowego trenera Louisa van Gaala? Czas pokaże. Logo którego z producentów będą nosili na koszulkach zawodnicy klubu w kolejnych sezonach? Póki co nie wiadomo, jednak zarówno Adidas jak i MU odmówili komentarza w tej sprawie.