Największa europejska sieć detaliczna, Carrefour, odnotowała w pierwszym kwartale bieżącego roku 3,2 proc. wzrost sprzedaży. Jest to wynik, który daleko wykracza poza oczekiwania analityków. Mimo dobrego ogólnego rezultatu, w niektórych regionach świata Carrefour traci zainteresowanie klientów. Z pewnością nie dzieje się tak w Ameryce Południowej!
Całkowite przychody ze sprzedaży wypracowane przez sieć hiper i supermarketów w ciągu minionych trzech miesięcy wyniosły 21 miliardów euro. Na swoim rodzimym rynku we Francji Carrefour odnotował wzrost przychodów w wysokości 2,5 proc., zaś sprzedaż w hipermarketach, która stanowi blisko jedną czwartą wyników sieci, zwiększyła się o 2,1 proc..
Równocześnie Carrefour wciąż nie może odnaleźć się w Azji. W 2012 roku spółka wycofała się z Singapuru, zaś w ubiegłym roku zakończyła działalność w Indiach. Teraz problemem, z którym musi się uporać francuska sieć jest 13 proc. spadek sprzedaży w Chinach. Jak donosi BBC, powołując się na przedstawicieli spółki, w Chinach coraz silniej dominuje oszczędny wzorzec konsumpcji, przez co sklepy nie mogą liczyć na wysokie obroty.
Na szczęście znacznie lepsze wieści napływają z Ameryki Południowej, która w pierwszym kwartale była zdecydowanym motorem napędowym dobrego rezultatu sprzedażowego Carrefoura. Sprzedaż porównywalna (ang. like-for-like sales), która odnosi się do wyników placówek działających zarówno w bieżącym, jak i w poprzednim okresie, wzrosła w Brazylii o 8,4 proc., natomiast w Argentynie aż o 26,1 proc.! Nic więc dziwnego, że Carrefour potwierdził tegoroczne plany wprowadzenia akcji spółki do obrotu na brazylijskiej giełdzie.
Przykład Carrefoura dowodzi, jak różne są nawyki zakupowe ludzi w różnych zakątkach świata. Oznacza to, że międzynarodowe sieci nie mają szans na realizowanie jednakowej strategii we wszystkich krajach, lecz muszą dostosować swoje działania do wymagań lokalnych klientów. Carrefour właściwie odczytuje sygnały od europejskich i południowoamerykańskich konsumentów, jednak wschodni rynek zdaje się wciąż kryć przed nim swoje tajemnice.