Branża lotnicza jak chyba żadna inna nadal hołduje tradycji wielkich międzynarodowych wystaw podczas których zawierane są najważniejsze umowy handlowe. Nie inaczej było i w tym roku, gdy podczas jednego z największych air–show odbywającego się w Singapurze, azjatyckie linie lotnicze złożyły nowe zamówienia na łączną kwotę 12,7 miliarda dolarów.

Singapurski air–show jest największa tego typu imprezą w Azji, odbywającą się co drugi rok. Tegoroczna impreza rozpoczęła się w ubiegłą środę i do weekendu trwały zamknięte rozmowy handlowe pomiędzy liniami lotniczymi a producentami samolotów. W weekend impreza staje się otwarta dla publiczności, dla której przygotowano wystawę statyczną i pokazy dynamiczne. Wartość zawartych w tym roku kontraktów wydaje się mizerna w porównaniu do tej z 2014 roku, kiedy to osiągnęła ona wysokość 32 miliardów dolarów, ale może to być mylne wrażenie. Jak mówi przedstawiciel organizatora imprezy Leck Chet Lam cyt. “w tym roku zawarto podczas trwania air–show 51 kontraktów, z czego ujawniono wartość jedynie 11 z nich. Branża lotnicza staje się coraz bardziej wymagająca, a rosnąca konkurencja sprawia, że kontrahenci niechętnie ujawniają szczegóły zawieranych transakcji. Niemniej jednak tak znaczący spadek wartości ujawnionych umów obliguje nas do zwiększenia naszych wysiłków, tak aby kolejny air–show był bardziej owocny”.

Największy kontrakt podczas trwającej jeszcze imprezy podpisali przedstawiciele filipińskich linii lotniczych, zakupując 12 maszyn Airbus A350 za 3,7 miliarda dolarów. Kolejnym w kolejności był kontrakt zawarty przez chińskie linie lotnicze Okay Airways na zakup 12 maszyn Boeing 737 za 1,3 miliarda dolarów. W ostatnich latach stało się tradycją, że największe zamówienia pochodziły od tanich linii lotniczych operujących w krajach azjatyckich. W 2010 roku indonezyjska linia lotnicza Lion Air zamówiła aż 380 samolotów Boeing różnych typów za 22 miliardy dolarów, a w 2014 roku wietnamskie linie VietJet Air zakupiły 100 maszyn Airbus.

Jak mówi But Rajiv Biswas z firmy IHS Global Insight cyt. „relatywnie słabszy wolumen zamówień podczas tegorocznego air–show wynika przede wszystkim z faktu, że w ubiegłych latach wiele linii lotniczych zawarło potężne wieloletnie kontrakty, które zapewniają im nieustanny dopływ nowych maszyn. Swoje zrobiło też spowolnienie światowej ekonomii. Pozytywny jest jednak fakt, że kraje azjatyckie stają się generalnie coraz bogatsze, a to przekłada się na wzrost zapotrzebowania na transport lotniczy. W ubiegłym roku liczba pasażerów linii krajowych w krajach azjatyckich wzrosła o 10,5%”. Powyższe fakty, oraz spadek cen ropy naftowej dają podstawy do stwierdzenia, ze zyski linii lotniczych będą rosły, a tym samym pojawią się kolejne zamówienia. Już teraz 70% wystawców zarezerwowało miejsca na kolejnym singapurskim air–show.