Heineken, holenderskie przedsiębiorstwo piwowarskie, zgłosił chęć zakupu kolejnych udziałów w azjatyckiej spółce Asia Pacific Breweries, która produkuje piwo Tiger. Wszystko po to, by utrzymać silną pozycję na wschodnim rynku.
Spółka Asia Pacific Breweries jest joint venture, w którym Heineken od ponad osiemdziesięciu lat kooperuje z notowaną w Singapurze spółką Fraser and Neave (F&N). Do tej pory współpraca przebiegała bez większych trudności, lecz holenderski browar jest zaniepokojony ofertą tajskiego koncernu piwowarskiego ThaiBev, który niedawno zaproponował wykup udziałów F&N oraz Asia Pacific Breweries. W odpowiedzi na tę ofertę Heineken jest gotów odkupić od swojego azjatyckiego partnera udziały o wartości ponad 4 miliardów dolarów we wspólnym joint venture.
Szef Heinekena, Jean-Francoi van Boxmeer, uzasadnia swoje działania zmianą relacji partnerskiej z F&N. Specjaliści zaś twierdzą, że holenderski gigant piwowarski stara się w ten sposób chronić swoją pozycję na rozwijającym się rynku Azji. W tym momencie Heineken posiada 42% udziałów w joint venture, natomiast F&N 40%. Biorąc pod uwagę fakt, że japoński browar Kirin ma prawie 15% udziałów F&N, struktura własności największej w regionie spółki piwowarskiej Asia Pacific Brewerie nie jest transparentna, co niepokoi Holendrów.
Azjatycki rynek piwowarski staje się coraz bardziej atrakcyjny co wzmaga konkurencję – nie tylko regionalną. Najbliższy czas przyniesie odpowiedź na pytanie czy z nazwy azjatycka spółka Asia Pacific Breweries będzie w rękach Europejczyków czy może zdominują ją Azjaci. Ciekawe, za którą opcją obstają azjatyccy piwosze?
Aktualizacja 23.07.2012
Zdaje się, że Azjatom spodobała się oferta Heinekena: po propozycji wykupu kolejnych udziałów Asia Pacific Breweries, producenta piwa Tiger, wartość tej notowanej na singapurskiej giełdzie spółki wzrosła o 17%!