Jedna z najbardziej znanych sieci kawiarni ma powody do zadowolenia. Duże zainteresowanie ze strony klientów na całym świecie przełożyło się bowiem na istotny wzrost dochodów Starbucksa. W wydanym komunikacie dotyczącym wyników finansowych poinformowano, że za ostatni rok obrachunkowy, kończący się w tym przypadku 2 października, sieć odnotowała przychody operacyjne w wysokości blisko 4,2 mld dolarów. To rekordowy rezultat, aż o 16% wyższy od ubiegłorocznego.
Jak informuje BBC, Starbucks zawdzięcza dobre wyniki przede wszystkim wzrostowi sprzedaży w obu Amerykach – 14% w stosunku do poprzedniego roku. Jednak w czwartym kwartale globalna sprzedaż w istniejących sklepach zwiększyła się tylko o 4%. To mniej niż przewidywali analitycy, którzy spodziewali się wzrostu na poziomie 4,9%. Najszybszy wzrost odnotowano w Chinach oraz regionie Azji i Pacyfiku – aż 23% za cały miniony rok.
Prezes Starbucksa Howard Schultz powiedział, że to właśnie kawiarnie w Chinach były najbardziej efektywne i lukratywne. Nie dziwią zatem plany, zgodnie z którymi do 2021 roku ma ich tam być dwukrotnie więcej czyli 5 tysięcy. Starbucks operuje na 75 rynkach w różnych częściach świata i ma 25.085 swoich placówek. Pomimo dobrej sytuacji sieci i ambitnych planów, Schultz zdaje sobie sprawę, że firma będzie musiała zmierzyć się w najbliższym czasie z „sejsmiczną zmianą w ruchu klientów”. Przekonuje, iż popularność robienia zakupów w sieci sprawia, że ludzie chętniej siedzą w domu, niż pojawiają się na głównych ulicach handlowych.
W Europie i na Bliskim Wschodzie sprzedaż w kawiarniach sieci spadła w czwartym kwartale o 1%, podczas gdy w Chinach oraz Azji i Pacyfiku o tyle samo wzrosła. Starbucks nadal podąża ścieżką ekspansji – ostatnio otworzył, we współpracy z Prestige Holdings Ltd, swój pierwszy punkt w Trynidadzie i Tobago oraz tysięczną kawiarnię w Ameryce Łacińskiej, w kolumbijskim mieście Medellin. W 2008 r. firma zamierza otworzyć w Japonii czwartą na świecie palarnię kawy Starbucks Reserve Roastery and Testing Room. Sieć została ostatnio również największych detalicznym sprzedawcą kawy na zimno Nitro Cold Brew, której wyjątkowość polega na tym, iż jest nasycana azotem, a co za tym idzie lekko gazowana i z delikatną pianką. Klienci oszaleli na punkcie tego napoju. Czy w związku z tym wyniki za kolejny kwartał będą jeszcze lepsze?