Doświadczeni inwestorzy najczęściej narzekają, że 9 na 10 przedsiębiorców jest tak skupiona na swoim pomyśle na biznes, że zapomina o modelu biznesu i sposobie w jaki na pomyśle można zarobić. K. Stark i B. Stewart z firmy konsultingowej Avondale Strategic Partners w swojej pracy spotykają się z wieloma pomysłami na biznes. Zaskoczeni są jednak ilością przedsiębiorców czy nawet prezesów korporacji, którzy koncentrując się na pomyśle zapominają o tak fundamentalnych sprawach jak solidny model biznesu.
W związku z powyższym proponują pewną metodę, która umożliwia oddzielenie dobrze rokujących przemyślanych pomysłów od tych, które mają niskie szanse na powodzenie. Metoda polega na udzieleniu odpowiedzi na 10 prostych pytań, które umożliwiają zweryfikowanie czy pomysłodawca ma więcej niż tylko pomysł.
Poniżej proponowana przez K. Stark’a i B. Stewart’a lista pytań, na które warto odpowiedzieć, przed przedstawieniem pomysłu potencjalnym inwestorom.
- Kim są klienci/odbiorcy pomysłu?
- Jakie są ich potrzeby i dlaczego mieliby zdecydować się na zakup Twojego produktu lub usługi?
- W jaki sposób możesz udowodnić, że taka potrzeba istnieje?
- Ile potencjalny klient będzie chciał zapłacić za Twój produkt lub usługę i skąd, to wiesz?
- W momencie, kiedy pozyskasz inwestora, co będzie Ci potrzebne, aby dostarczać produkt lub usługę na rynek?
- Jaki jest średni koszt dostarczania Twojego produktu lub usługi do klientów?
- Co inwestor otrzymuje za zainwestowane pieniądze w Twój pomysł? Co będzie posiadał? Czego będzie właścicielem?
- Jakie dodatkowe zasoby pieniężne będą niezbędne, po wykorzystaniu kapitału podstawowego?
- Czy da się pomysł zrealizować za mniejsze pieniądze? Czy istnieje możliwość wystartowania z niższym wkładem pieniężnym w celu sprawdzenia na ile pomysł się przyjmie?
10. Jeśli inwestor jest przekonany, co do pomysłu, to dlaczego akurat Ty czy Twój zespół jesteście najlepszymi osobami, żeby go zrealizować?
Na każde z powyższych pytań można odpowiedzieć w 1-2 zdaniach. Jeśli macie pomysł na biznes warto się nad nimi zastanowić zanim siądziecie do rozmów z inwestorami.