Co łączy kurczaka i Mary J. Blige? Sławny – niesławny spot reklamowy Burger Kinga. W ubiegłym tygodniu przez Stany Zjednoczone przetoczyła się fala protestów i ostrej krytyki pod adresem najnowszej reklamy popularnej sieci fast-foodowej. Afroamerykańskie media, z popularną stroną internetową Madame Noire na czele, określiły ją mianem rasistowskiej i promującej stereotypy dotyczące czarnoskórych mieszkańców kraju.

W spocie reklamowym klient pyta pracownicę Burger Kinga o nowe danie „Crispy Chicken Wraps”, a śpiewającej odpowiedzi udziela mu Mary J. Blige. Stojąca na małej scenie piosenkarka śpiewa o chrupiącym kurczaku przed publicznością złożoną z kilkorga dzieci w koronach Burger Kinga. W spocie przenikają się kolejno fragmenty z występu Blige i smakowite obrazy nowego dania. Reklama została ostro skrytykowana za utrwalanie rasowych stereotypów i szybko usunięto ją z kanału Burger Kinga na YouTube pod pretekstem kwestii związanych z licencją na wykorzystaną w niej muzykę. Mimo wycofania spotu, rozprzestrzenił się on bardzo szybko w ramach tzw. marketingu wirusowego.

Zarzuty pod adresem reklamy dotyczą… kurczaka. Zdaniem jej przeciwników wykorzystuje i promuje ona popularny w Stanach Zjednoczonych, a zarazem obraźliwy stereotyp Afroamerykanów objadających się drobiem. Mary J. Blige oświadczyła, iż krytykowana reklama jest zupełnie inna niż zaprezentowana jej przez Burger Kinga koncepcja, zgodnie z którą nagrywano spot. Piosenkarka przeprosiła także swoich fanów. Rzecznik Burger Kinga poinformował, iż reklama nie była skończona i w takiej wersji nie powinna zostać wyemitowana. Obecnie trwają prace nad dostosowaniem spotu do pierwotnej koncepcji.

Z podobną krytyką spotkał się kilka lat temu spot KFC emitowany w Australii. Czy zarzuty pod adresem obu reklam były słuszne – oceńcie sami.

Reklama Burger Kinga

http://www.youtube.com/watch?v=3hjlhwOZ70A

Reklama KFC

http://www.youtube.com/watch?v=FftZt-Dw_hQ