Prowadzenie firmy w myśl idei CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu) wymaga od przedsiębiorców głębokiego przekonania o odpowiedzialności wobec społeczeństwa oraz środowiska naturalnego. Zrównoważony rozwój organizacji powinien odbywać się z poszanowaniem praw człowieka i ekosystemu, a także ekologii, etyki oraz ekonomii. Dobrym przykładem takiego podejścia do biznesu jest Grupa Piwowarska Carlsberg, która od lat prowadzi szeroko zakrojone działania CSR.
Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu Carlsberga obejmuje dbałość o zrównoważony rozwój firmy zarówno ekonomiczny, ekologiczny jak i społeczny. Pracownicy objęci są szerokim programem zdrowotnym, a we wszystkich placówkach skrupulatnie dba się o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa pracy. Grupa angażuje się finansowo i merytorycznie w kampanie edukacyjne zapobiegające prowadzeniu pojazdów po spożyciu alkoholu oraz sprzedawania alkoholu nieletnim. Carlsberg przestrzega również etyki biznesu, dzięki czemu buduje wizerunek odpowiedzialnego i uczciwego partnera biznesowego.
Najprężniej rozwijającą się aktywnością firmy w ramach CSRu jest jednak dbałość o środowisko naturalne. Głównym celem jest zwiększenie świadomości ekologicznej pracowników i klientów, a także udoskonalenie procesu produkcyjnego do tego stopnia, żeby był jak najmniej uciążliwy dla ekosystemu.
Grupa prowadzi szereg badań, mających na celu wdrażanie nowatorskich rozwiązań proekologicznych. Przykładem są automaty zwrotne do butelek i puszek po piwie rozmieszczone w Danii w ilości 3 tysięcy. Za ich pośrednictwem codziennie zwracane są 3 miliony opakowań. Klient otrzymuje w zamian paragon, który może wykorzystać podczas zakupów lub wymienić na gotówkę. System działa nad wyraz sprawnie: 90% puszek Carlsberga podlega recyklingowi, a blisko 100% butelek wraca do rozlewni w celu ponownego napełnienia. Pozwala to znacząco zmniejszyć koszty produkcji, a także chroni środowisko naturalne.
Pośród działań proekologicznych firmy są też takie mające na celu maksymalne wykorzystanie surowców w celu zapewnienia samowystarczalności browarom Carlsberga. Zużyte ziarno jęczmienia służy na przykład do pozyskiwania energii. Łuski ziaren umieszcza się w bio-fermentatorze, gdzie celuloza przekształcana jest w metan dostarczający 90% energii cieplnej zużywanej w fabryce. Po tym procesie łusek używa się jako naturalnego nawozu pod uprawy jęczmienia.
Działania CSR prowadzone przez Grupę Carlsberg są bezustannie rozwijane. Przedsiębiorstwo wydaje duże kwoty na badania i rozwój. Dzięki opracowywanym i wprowadzanym technologiom udaje się znacząco obniżyć koszty produkcji i ograniczyć straty surowców. Jak widać, w dobie kryzysu są jeszcze firmy, które dbają o coś więcej niż własne zyski. Choć z drugiej strony, ta dbałość o środowisko przynosi Carlsbergowi wymierne korzyści.