W ostatnim czasie chińskie władze dokładają wielu starań, by ukrócić korupcję, między innymi obostrzając regulacje dotyczące wymiany tradycyjnych ciasteczek z ukrytymi niespodziankami. Okazuje się, że to nie jedyny zwyczaj, który może niepokoić władze – podczas obchodów Chińskiego Nowego Roku najczęściej panny i kawalerowie otrzymują czerwone koperty, których zawartością są pieniądze (w różnej kwocie). Co więcej, tradycja ta nie tylko nie zanika, ale rozwija się… online.
Coraz częściej Chińczycy przekazują hong bao, czyli “szczęśliwe pieniądze” schowane w kopercie, za pośrednictwem Internetu. Według ankiety opublikowanej w ubiegłym roku przez Global Times jedynie co dziesiąta osoba w wieku od 18 do 30 lat nie korzysta z sieci w swoim smartfonie, zaś wyniki badań niedawno przeprowadzonych w Szangahuju wskazują, że ponad połowa osób woli otrzymać hong bao bezpośrednio na swoje internetowe konto bankowe. Tendencję tę już zaobserwowali producenci aplikacji przeznaczonych na urządzenia mobilne.
W zeszłym roku Chińczycy mogli korzystać z aplikacji Hong Bao, oferowanej przez serwis Alibaba. Z kolei w minionym tygodniu producent niesłychanie popularnego komunikatora WeChat – Tencent, wprowadził nowy dodatek, jakim jest aplikacja “New Year Red Envelope”, czyli “Noworoczna Czerwona Koperta”. Każdy z około 600 milionów użytkowników WeChat, po podpisaniu odpowiedniej umowy, może przesyłać “szczęśliwe pieniądze” swoim znajomym. W pierwszej dobie działania aplikacji, serwis odnotował transakcje o łącznej wartości blisko 3 miliona dolarów, jak podaje CNN za Beijing Youth Daily.
Przykład z Chin dowodzi, że tradycja może iść w parze z nowoczesnością. Równocześnie specjaliści uważają, że nowy sposób przekazywania hong bao to doskonała metoda oswojenia klientów z płatnościami przez Internet i zachęceniem ich do kupowania kolejnych aplikacji. Tymczasem urzędnicy walczący z korupcją mogą mieć nadzieję, że przynajmniej część świątecznych transakcji będzie rejestrowanych.