Konsumenci w Wielkiej Brytanii nie mogą narzekać na nudę. Co i rusz władze lub czołowe firmy spożywcze zaskakują ich nowymi pomysłami i konceptami w dziedzinie sprzedaży żywności. Ostatnim tego rodzaju przykładem jest rekomendacja brytyjskiego rządu, aby napoje orzeźwiające i słodycze znakować całkiem nowym rodzajem etykiet … w kolorze świateł drogowych.
Idea stojąca za rządową rekomendacją jest taka, żeby konsumenci mogli z łatwością porównywać produkty poszczególnych firm pod względem wartości odżywczej (wartości kalorycznej), a także zawartości takich składników jak tłuszcze, cukier czy sól. Do każdej etykiety ma być także dołączona informacja o tym, ile dziennego zapotrzebowania człowieka na poszczególne składniki produktu zostanie dostarczone po jego spożyciu. W zależności od wyżej wymienionych parametrów, etykiety na poszczególnych produktach będą oznaczane czerwonym, żółtym lub zielonym kolorem.
Co ciekawe, w czerwcu ubiegłego roku, kiedy ruszał program nowego oznakowania produktów, szefowie Coca‒Coli publicznie odrzucili możliwość jego stosowania na swoich produktach. Podobne stanowisko zajął znany producent słodyczy Cadbury. Po roku trwania programu i przystąpieniu do niego sieci wielkich supermarketów, stanowisko Coca‒Coli uległo zmianie. Jak napisano w oświadczeniu, cyt. „monitorowaliśmy działanie nowego modelu etykietowania od samego początku, a także prowadziliśmy ankiety wśród naszych klientów. Wyniki jasno pokazały, iż nasi klienci byliby zadowoleni z wprowadzenia tej zmiany, co też zamierzamy uczynić”.
Decyzję Coca‒Coli z radością powitały brytyjskie władze. Jak powiedziała Jane Ellison z komisji zdrowia brytyjskiego parlamentu cyt. „decyzja Coca‒Coli przyczyni się do wzrostu świadomości konsumentów i przyczyni się do bardziej prozdrowotnych zachowań klientów”. Warto w tym miejscu zauważyć, iż do Coca‒Coli należą na brytyjskim rynku 23 marki, w tym tak znane jak Fanta, Sprite, Schweppes czy Dr Pepper. Każdy z tych napojów ma swoją wersję „light”, a jak podaje sam koncern sprzedaż takich wyrobów jak Diet Coke czy Coca‒Cola Zero stanowi blisko 40% całkowitej sprzedaży na brytyjskim rynku.
Puszki z nowymi etykietami pojawią się na sklepowych półkach w pierwszej połowie przyszłego roku.