Statystki są nieubłagane połowa startup’ów upada w ciągu pierwszych 5 lat. Oczywiście prawdziwi przedsiębiorcy traktują porażkę, jako kamień milowy na drodze do sukcesu. Uczą się na błędach i wykorzystują zdobyte doświadczenie w realizacji kolejnych pomysłów. Aczkolwiek, dlaczego nie być jeszcze sprytniejszym i zamiast na swoich uczyć się na błędach innych? Poniżej przedstawiamy listę 6 najczęstszych błędów z powodu, których startup’om się nie udaje:
1. Brak spisanego planu
Nie ulegaj złudzeniu, że biznes plan jest nie wart zachodu. Dyscyplina i wysiłek jaki trzeba włożyć w stworzenie takiego planu jest najlepszym sposobem, aby przekonać się, że faktycznie rozumiesz w jaki sposób przekształcić pomysł w biznes.
2. Brak pomysłu na to jak zarobić
Nawet organizacje non-profit muszą generować przychody (np. w postaci dotacji), żeby pokryć koszty operacyjne. Jeśli twój produkt jest darmowy lub sprzedajesz go poniżej kosztów, to ciężko spodziewać się, że zrobisz na nim interes. Możesz mieć pomysł na rozwiązanie problemu głodu na świecie, ale jeśli klienci nie będą mieli na niego pieniędzy, to nie ma szans, aby twój biznes przetrwał.
3. Małe szanse biznesowe
Nie każdy dobry pomysł ma szansę odnieść sukces rynkowy. To, że jesteś pewien, że twój produkt jest rewelacyjny i każdy powinien chcieć go zakupić nie oznacza, że faktycznie tak będzie. Pamiętaj, że niezastąpione są badania rynkowe, jak również nieformalne źródła informacji np. znajomi czy rodzina.
4. Wykonalność
Wiele osób ma świetne pomysły, trzeba jednak pamiętać, że sam pomysł jest niewiele wart. Wszystko sprowadza się do jego realizacji. Jeśli nie jesteś zdolny do podejmowania ryzyka czy trudnych decyzji, to prawdopodobnie nie sprawdzisz się w roli przedsiębiorcy.
5. Zbyt duża konkurencja
Brak konkurencji może być złym znakiem – może oznaczać, że nie ma zainteresowania danym produktem. Z drugiej strony zbyt duża konkurencja również nie sprzyja młodym firmom. Nie można zapominać o gigantach. To, że w tej chwili np. Microsoft czy Procter&Gamble nie są zainteresowane danym obszarem nie znaczy, że za chwilę się nie zainteresują.
6. Zbyt łatwe poddawanie się
Wiele startupów upada ze względu na to, że pomysłodawca ma dość trudu, poddaje się i zamyka biznes. Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces z reguły z uporem maniaka mimo trudności dążyli do realizacji swoich pomysłów – np. Steve Jobs czy Thomas Edison.