Wiele osób marzy o spektakularnej karierze, a w szczególności o atrakcyjnym stanowisku kierowniczym. Ten, kto próbował kiedyś zarządzać pracą innych z pewnością wie, że nie jest to wcale łatwe zadanie. Najtrudniejszą jego częścią jest zyskanie szacunku i zaufania ze strony podwładnych. Jakie zatem cechy wyróżniają dobrych szefów i powodują, że pracownicy z chęcią wykonują ich polecenia?
Reporter BBC News Tim Bowler przeprowadził wywiady ze znanymi i cenionymi dyrektorami zarządzającymi, aby ustalić co wpłynęło na ich kierowniczy sukces. Ważne były oczywiście: umiejętność przewodzenia, przewidywania i ustalania kolejności działań oraz czerpanie przyjemności z rozwiązywania problemów. Poza tym niezbędna jest zdolność do pełnego rozumienia funkcjonowania organizacji na każdym jej szczeblu. Za kluczowe uznano natomiast trzy omówione poniżej aspekty.
Etyczność
Każdy menadżer powinien umieć zachować równowagę między działaniem mającym przynieść zyski przedsiębiorstwu, a etycznym traktowaniem klientów i pracowników. Jeśli kierownika interesują wyłącznie pieniądze, nie będzie on w stanie zainspirować podwładnych ani sprawić, by dzielili wartości cenione w organizacji. Należy również pamiętać, że biznesowe skandale pojawiające się często na pierwszych stronach gazet i w serwisach informacyjnych, długo oddziałują negatywnie na wyniki firmy.
Świadomość i poczucie celu
Pracownicy muszą wiedzieć, o co chodzi w działalności firmy, jaki jest powód jej funkcjonowania. Tylko wtedy możliwe jest właściwe wykonywanie powierzonych zadań oraz osiąganie celów przedsiębiorstwa. To z kolei przynosi wymierne korzyści, przede wszystkim w postaci zysku. Dobry menadżer ma wizję, a także wyznaje wartości, które pozwalają na stworzenie organizacji na miarę XXI wieku.
Przekraczanie luki pokoleniowej
Zdaniem Allana Zemana, prezesa Lan Kwai Fong Group, dobry szef jest osobą o szerokich horyzontach, która myśli o jutrze. Niezależnie od tego, czy ma lat 30 czy 50. Między kierownikiem a jego podwładnymi, a także docelowymi klientami, występują często znaczne różnice wieku, utrudniające wzajemne zrozumienie. W związku z tym niezbędna jest umiejętność ich niwelowania.
Niektórzy mogą uznać przytoczoną charakterystykę dobrego szefa za oczywistą, inni za interesującą, a nawet przydatną. Niewątpliwym jej atutem jest jednak to, że została stworzona przez samych menadżerów. Co ciekawe, większość z nich uważa, że nie ma złego personelu, są tylko źli kierownicy.