Myślenie stereotypowe często prowadzi do różnego rodzaju konfliktów. Z pewnością nie służy również kształtowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich. Problem ten dotyczy również wielu firm, które próbują walczyć z uprzedzeniami, aby panująca w nich atmosfera sprzyjała nie tylko efektywnej, ale także przyjemnej pracy. Wśród podejmujących to wyzwanie znajdują się najwięksi gracze rynkowi, w tym Facebook. Społecznościowy gigant chciałby stworzyć prawdziwie zróżnicowane środowisko pracy dla najbardziej utalentowanych. Niestety, to nie takie łatwe.

Pod koniec lipca, COO Facebooka Sheryl Sandberg opublikowała na łamach firmowego bloga wpis, w którym poinformowała o przeprowadzeniu specjalnego kursu dla pracowników. Miał on na celu uwrażliwienie ich na problem uprzedzeń, z których często nawet nie zdają sobie sprawy. Szczegóły całej akcji, którą opisano na łamach magazynu TIME, można zobaczyć na dedykowanej stronie. Sandberg napisała, że jedną z najważniejszych rzeczy, jakie może zrobić jej firma, by promować różnorodność w miejscu pracy jest „korygowanie nieświadomych uprzedzeń, które ma każdy człowiek”.

Przy opracowywaniu zawartości kursu Facebook współpracował z naukowcami zajmującymi się w swoich badaniach tym obszarem. Jego uczestnicy dowiedzieli się, w jaki sposób uprzedzenia wpływają na ich zachowania i nauczyli, jak je zwalczać. Podobną akcję przeprowadził w 2014 r. Google. Twórcy popularnego serwisu społecznościowego mają przed sobą sporo pracy. Podobnie jak inni wielcy z Doliny Krzemowej, Facebook zatrudnia stosunkowo niewiele kobiet – zajmują one tylko 16% stanowisk technicznych, choć w całkowitej liczbie stanowią 32%. W kadrze kierowniczej wyższego szczebla jest ich natomiast 23%. Personel nie jest też specjalnie zróżnicowany pod względem rasowym – wśród pracowników dominują przedstawiciele rasy białej i azjatyckiej.

W opublikowanym wpisie Sandberg podkreśliła, że „różnorodność jest kluczem do misji Facebooka czyli stworzenia bardziej otwartego i połączonego świata”. A wszystko po to, by „odzwierciedlić różnorodność 1,4 mld osób korzystających z produktów firmy”. Dlatego też społecznościowy gigant potrzebuje pracowników różnych ras i płci, pochodzących z różnych środowisk, mających różne doświadczenia i punkty widzenia. Niestety nie podano szczegółów, w jaki sposób Facebook wdrożył rozwiązania opracowane na potrzeby szkoleń w swojej działalności.