Europa boryka się obecnie z dużym problem związanym z masowym napływem ludności z terenów ogarniętych wojną czy niepokojami na tle religijnym. Póki co nie znaleziono rozwiązania, które z jednej strony satysfakcjonowałoby wszystkie kraje unijne, z drugiej natomiast zapewniało byt tysiącom uchodźców poszukujących szansy na bezpieczniejsze (lub po prostu lepsze) życie. Niektóre firmy aktywnie włączyły się w pomoc migrantom, przy czym owa pomoc przybrała różne formy. Jednym ze wspomnianych dobroczyńców był technologiczny gigant Google.
Jak informuje CNN Money, 15 września firma ogłosiła zbiórkę pieniędzy przeznaczonych na pomoc w rozwiązaniu problemu uchodźców w Europie. Już 48 godzin później udało się osiągnąć założony cel finansowy, którym był pułap 5,5 mln dolarów pozyskanych w ramach darowizn indywidualnych. Do zebranej kwoty Google dołożyło drugie tyle, co pozwoliło przekazać na wspomniany cel aż 11 mln dolarów. W jaki sposób wydano pieniądze? Dość zaskakująco, bowiem głównie zostały one zainwestowane w rozwiązania technologiczne. Jakie?
Google stworzyło stronę internetową Crisis Info Hub (tutaj) dedykowaną uchodźcom i migrantom. Można z jej pomocą uzyskać szczegółowe informacje na temat transportu, miejsc schronienia czy listy punktów medycznych i aptek m.in. na wyspie Lesbos czy na innych terytoriach greckich. Strona powstała we współpracy z International Rescue Committee and Mercy Corps. Projekt działa na zasadzie open source i został opracowany w taki sposób, by ładować się bardzo szybko, bez konieczności korzystania z dużych zasobów energii. Założono bowiem, że większość uchodźców ma swoje telefony, ale ograniczony dostęp do połączeń internetowych oraz możliwości ładowania baterii.
Z kolei filantropijna odnoga Google – Google.org, współpracuje z grupą NetHope, pomagającą w zapewnianiu dostępu do Internetu w takich miejscach jak obozy dla uchodźców. Działa również z GiveDirectly w ramach awaryjnego transferu przekazów gotówkowych dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji w Jordanii i Libanie. W październiku Google dodało również opcję tłumaczenia na język arabski do aplikacji, która pozwala tłumaczyć np. napisy na budynkach czy znakach drogowych z języka angielskiego czy niemieckiego, wykorzystując do tego celu aparat w telefonie. Każdego roku Google.org inwestuje około 100 milionów dolarów w projekty humanitarne w formie dotacji, oraz przekazuje miliard dolarów w różnego rodzaju produktach.