Konflikt w pracy jest rzeczą nieuniknioną. Zresztą w każdej sytuacji, gdy mamy do czynienia z więcej niż 1 osobą istnieje ryzyko konfliktu. Konflikt choć zjawisko oceniane negatywnie, może być początkiem nowych pomysłów czy idei, aczkolwiek kluczowym jest sposób w jaki się do niego podejdzie i jak się go rozwiązuje. Z reguły rola „rozwiązywacza konfliktów” w życiu zawodowym spada na pracodawcę czy przełożonego, ci natomiast najczęściej stosują 3 metody rozwiązywania konfliktów między pracownikami.

  1. Przyjmują rolę sędziego i arbitralnie oceniają sytuację,
  2. Nie angażują się w konflikt mając nadzieję, że sam się rozwiąże,
  3. Stają po jednej ze stron konfliktu.

Żadna z wymienionych metod nie jest dobra. W związku z tym nasuwa się pytanie jak sobie radzić z konfliktem wśród pracowników. Tak naprawdę odpowiedź jest bardzo prosta. Najczęstszym problemem konfliktów i to nie tylko w biznesie, ale również w życiu prywatnym jest, to że ludzie boją się ze sobą rozmawiać, a jak są z kimś skonfliktowani, to zamiast dążyć do rozwiązania konfliktu, unikają danej osoby. Rezultatem takiego postępowania są nierozwiązane problemy, które się nawarstwiają, kumulują negatywne emocje i tylko pogłębiają konflikt, aby tego uniknąć należy rozmawiać.

Poniżej lista kilku technik, które pomagają w rozwiązywaniu konfliktów.

Zakładaj dobre intencje

Bez względu na, to czego dotyczy spór i w jaki sposób będziesz postępował pamiętaj, że większość osób działa z reguły zgodnie ze swoimi przekonaniami.  Ich intencją nie jest spowodowanie problemu, ale są przekonani, że w danej sytuacji ich stanowisko jest właściwe.

Nie staraj się od razu rozwiązać problemu

Najprościej jest stanąć po jednej ze stron konfliktu i w ten sposób podjąć decyzję (np. w sytuacji, gdy konflikt bazuje na dwóch różnych pomysłach rozwiązania danego zagadnienia). Dużo lepszym rozwiązaniem jest próba zachęcenia pracowników do rozwiązania konfliktu między sobą, a włączenie się tylko w sytuacji, gdy pracownicy sami nie są w stanie dojść do porozumienia.
Jedyny sposobem rozwiązania problemu raz na zawsze, jest otwarta konwersacja, najlepiej twarzą w twarz w ten sposób można uniknąć niepotrzebnych nieporozumień zdarzających się w przypadku np. form pisanych (SMS czy eMail).Zachęcaj do rozmowy twarzą w twarz

W sytuacji, w której musisz stanąć po którejś stronie

W sytuacji, gdy dwie osoby nie mogą rozwiązać konfliktu między sobą i musisz opowiedzieć się po jednej ze stron, najlepszym sposobem jest otwarta dyskusja przy jednym stole. Daj szanse obydwu stronom być wysłuchanym i dopiero wtedy podejmij decyzję.