Wiele wieków temu, dzięki drodze łączącej Chiny z Europą kwitł handel pomiędzy Wschodem i Zachodem. Ze względu na pogarszającą się z roku na rok infrastrukturę oraz pojawiające się nowe możliwości transportu, Jedwabny Szlak znacznie stracił na swojej atrakcyjności. Okazuje się jednak, że droga już niedługo może odzyskać swój dawny blask…
Kraje centralnej Azji rozpoczęły właśnie ścisłą współpracę nad budową korytarzy transportowych, promowaniem bezpieczeństwa energetycznego oraz usuwaniem barier handlowych, by zwiększyć wymianę gospodarczą. Wśród miejsc, których dotyczyć będą wprowadzane zmiany jest Kazachstan – kraj, przez który przewijały się kiedyś setki tysięcy kupców. Inwestycje w ulepszanie infrastruktury czynione obecnie przez kazachski rząd mają sprawić, że szlak ponownie stanie się ważną drogą handlową na mapie świata.
Kazachstan jest państwem o ogromnym, rozległym terytorium. Z tego powodu robienie jakichkolwiek interesów na jego terenie stanowi spore wyzwanie logistyczne. Mieszkańcy i potencjalni inwestorzy mają jednak nadzieję, że budowana właśnie autostrada znacznie poprawi warunki podróżowania po kraju. Nadzorujący budowę Murat Kadyrov uważa, że nowa droga zwiększy nie tylko mobilność, ale także bezpieczeństwo. Na autostradzie będzie obowiązywał limit prędkości 120 km na godzinę, a dzięki temu, iż w planie nie przewidziano żadnych skrzyżowań, powinno dochodzić do mniejszej liczby wypadków. Zdaniem Kadyrova inwestycja przyczyni się do rozwoju ekonomicznego kraju i przyniesie znaczne korzyści jego mieszkańcom.
Wschodni Kazachstan to wiejskie tereny o interesujących tradycjach. Zdaniem wielu jest to również region o największym potencjalne ekonomicznym, dysponuje bowiem złożami ropy, gazy oraz innych minerałów. Ze względu na wspomniane bogactwa naturalne, Kazachstan stanowi jednego z najważniejszych graczy na rynku handlu surowcami. Aby zachęcić potencjalnych inwestorów, władze kraju planują wydać ok.19 mld dolarów na modernizację i budowę infrastruktury transportowej (szczególnie na trasach łączących Chiny z Europą). Poczynione inwestycje pomogą ożywić miasta takie jak Ałma-Ata czy Taraz – jeden z głównych ośrodków na historycznym Jedwabnym Szlaku.
Obecnie kazachskie drogi są tak niebezpieczne, że większość ludzi preferuje podróże koleją. Zatem przed Kazachstanem jeszcze długa droga, jeśli kraj zamierza odzyskać status głównego szlaku handlowego. Najważniejsze jednak, że – zgodnie z zapewnieniami ministra transportu – rząd państwa zamierza podjąć ten trud.