Nigdy wcześniej kobiety nie miały tak dużych szans na odniesienie sukcesu w biznesie, a coraz więcej pań zajmuje stanowiska kierownicze. Równocześnie nie cichną feministyczne głosy, że obecność kobiet na korporacyjnych szczytach nie jest przejawem ekonomicznej równości, zaś ich rola jest bagatelizowana w stosunku do roli mężczyzn.
Statystyki dotyczące udziału kobiet w radach spółek opracowane w różnych krajach nie są spójne. W Norwegii, gdzie prawnie obowiązuje minimalna kwota udziału kobiet (40 proc.) w radach spółek akcyjnych, w organach naczelnego kierownictwa zasiada 40,5 proc. pań. Jak podaje BBC, w Szwecji udział kobiet wynosi 27 proc., w Wielkiej Brytanii 20,7 proc., w Stanach Zjednoczonych 16,9 proc., w Niemczech 14,1 proc., zaś zaledwie kilka procent w Chinach, Brazylii, Polsce, Rosji, Indiach. Według Catalyst, organizacji promującej rolę kobiet w biznesie, krajem o jednym z najniższych wskaźników jest Japonia, gdzie na 99 dyrektorów przypada tylko jedna dyrektorka.
Tymczasem feministka Laurie Penny przekonuje, że mimo wzrostu liczby kobiet w zarządach, radach nadzorczych czy radach dyrektorów, wciąż nie zmieniają się męskie zasady biznesowej gry, a panie stanowią jedynie “dekorację” zespołów naczelnego kierownictwa. Odpowiedzią na feministyczne zarzuty jest raport opisujący sytuację kobiet na szczytach korporacji przygotowany przez jedną z największych spółek audytorskich, Deloitte, z którego wynika, że siła i inicjatywa kobiet wcale nie jest marginalna i nie może być pomijana. Co prawda nie ma jednoznacznych wyników badań, które dowodzą, że lepsze wyniki przedsiębiorstwa są skorelowane z większą liczbą kobiet w radach, jednak Dan Konigsburg z Deloitte przekonuje, że ich obecność wpływa na jakość pracy zespołów naczelnego kierownictwa i przyczynia się do przełamywania dotychczasowych schematów.
W tym kontekście nie wolno zapominać o historiach kobiet, które faktycznie zmieniają oblicze biznesu – pozycja Mary Barra (General Motors), Ginni Rometty (IBM) czy Indra Nooyi (PepsiCo) z pewnością nie jest marginalna, a biznesowy świat stoi przed nimi otworem.