Jedną z podstawowych umiejętności w biznesie jest zdolność do szybkiej reakcji na zmieniające się uwarunkowania rynkowe, która połączona z prawidłowym odczytywaniem nastrojów rynkowych i oczekiwań konsumentów, powinna zapewnić komercyjny sukces. Małe firmy potrafią robić to doskonale, ale w przypadku dużych nie jest to już takie oczywiste.
Wielkie firmy i koncerny generalnie mają kłopoty z elastycznym reagowaniem na wyzwania rynkowe. W bardzo ogólnym ujęciu spowodowane to jest ich rozmiarami, skomplikowaną strukturą zarządzania, mnogością uregulowań i procedur wewnętrznych, które skutecznie uniemożliwiają szybkie zmiany. Jednym z koncernów, które niewątpliwie należą do światowej pierwszej ligi największych firm jest McDonald’s. Okazało się, że szefostwo amerykańskiego koncernu potrafiło przezwyciężyć korporacyjną niemoc i zdobyło się na szybkie decyzje, które może nie wydają się rewolucyjne, ale ogromnej rzeszy klientów pokazały, że firma uwzględnia ich oczekiwania.
Od jakiegoś już czasu klienci McDonald’s w USA domagali się zniesienia ograniczenia czasowego w jakim serwowane było śniadaniowe menu. W restauracjach tej sieci śniadanie można było zjeść tylko do 10.30, po czym z menu znikały typowo poranne dania na rzecz tych całodobowych. Klienci domagali się możliwości zjedzenia śniadaniowych dań o każdej porze doby, a część z nich zwracała uwagę także na zbyt wysokie ich zdaniem ceny. Jak powiedział szef McDonald’s Steve Easterbrook cyt. “wsłuchując się w głosy naszych klientów postanowiliśmy zmienić naszą politykę i od października ubiegłego roku śniadaniowe menu dostępne jest w USA przez całą dobę. Dodatkowo, obniżyliśmy ceny niektórych naszych zestawów. Już obserwujemy pozytywne efekty naszych decyzji”. Rzeczywiście, zyski koncernu w pierwszym kwartale br. wzrosły aż o 35% i wyniosły 1,1 miliarda dolarów w porównaniu z 811,5 miliona w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Steve Easterbrook dodał cyt. „zmiany, które wprowadziliśmy zostaną uzpełnione o kolejne kroki i będziemy obserwowali ich efekty przez kolejne dwa kwartały. Jeżeli nasza strategia okaże się słuszna, zmiany obejmą wszystkie nasze operacje na całym świecie”. Częścią startegii McDonald’s, która jest już realizowana jest zamykanie nierentownych restauracji, oddawanie innych w prowadzenie niezależnym podmiotom i cięcie kosztów. Kroki te przyniosły globalny spadek kosztów w wysokości 10%. Wysiłki koncernu docenili inwestorzy giełdowi, a akcje McDonald’s wzrosły przez ostatni rok o 29%. Obecna wartość giełdowa firmy wynosi 108 miliardów dolarów.