Najnowszy raport Interbrand przynosi zaskakującą zmianę na pozycji lidera rankingu najbardziej wartościowych marek świata. Po 13 latach Coca-Cola spadła z pierwszego miejsca na trzecie,  a na pierwsze dwa miejsca wskoczyły przedsiębiorstwa z Doliny Krzemowej.

Amerykańska firma konsultingowa Interbrand przygotowuje co roku ranking najbardziej wartościowych marek świata. Ocenie poddaje się marki będące w obrocie handlowym na trzech kontynentach w tym również na rynkach rozwijających się.  Wycena bazuje na trzech kryteriach: finansowym, wpływu na decyzje zakupowe oraz zdolności do budowania lojalności klienckiej. Na ich podstawie dokonuje się pomiaru wartości marki w ujęciu pieniężnym. Z założenia kwota będąca wynikiem obliczeń ma odpowiadać cenie, którą należałoby zapłacić za pozyskanie danego znaku handlowego bez innych aktywów firmy.

Najnowszy raport wyróżnia się na tle wcześniejszych ze względu na silną reprezentację przedsiębiorstw z sektora nowych technologii. Przez ostatnie 13 lat prym w rankingu wiodła Coca-Cola, której wycena oscylowała wokół wartości 70 mld dolarów. Znaki towarowe takie jak Google i Apple regularnie pojawiały się w pierwszej dziesiątce zestawienia, ale mimo ogromnej siły rynkowej nigdy nie zostały wycenione wyżej niż marka napoju gazowanego z Atlanty. Zmianę przynosi dopiero raport bieżący, w którym po ponad dwudziestoprocentowym wzroście wartości obie firmy przeskoczyły Coca-Colę.

W pierwszej dziesiątce znalazła się tylko dwie marki spoza Stanów Zjednoczonych: koreański Samsung, który poprawił swoją pozycję w stosunku do roku poprzedniego o jedno miejsce oraz japońska Toyota, która utrzymała dziesiąte miejsce. W czołówce brak debiutantów i poza wspomnianym przetasowaniem w czołówce oraz awansem Samsunga widać stabilizację w gronie liderów. Dodatkowo należy dodać, że cała przodująca dziesiątka poza Intelem zanotowała wzrost wartości.

Szczegółową kolejność prezentuje poniższa tabela.

Miejsce

Marka

Wycena

1.

Apple

98,3 mld dolarów

2.

Google

93,3 mld dolarów

3.

Coca-Cola

79,2 mld dolarów

4.

IBM

78,8 mld dolarów

5.

Microsoft

59,5 mld dolarów

6.

General Electric

46,9 mld dolarów

7.

McDonalds

42 mld dolarów

8.

Samsung

39,6 mld dolarów

9.

Intel

37,3 mld dolarów

10.

Toyota

35,3 mld dolarów