Nie od dziś wiadomo, że sport wyczynowy jest świetnym nośnikiem reklamy. Spośród wszystkich dyscyplin sportowych króluje tutaj niepodzielnie futbol, a w szczególności najlepsza liga na świecie, czyli angielska Premier League. Niektórzy mogą się co prawda spierać, iż ostatnio we wszelkich rozgrywkach dominują kluby hiszpańskie, w związku z czym angielska liga z pewnością nie jest najlepsza. Jeśli jednak brać pod uwagę wartość marketingową i atrakcyjność medialną, to jednak brytyjski futbol nie ma sobie równych.
Wczoraj rozstrzygnięto przetarg otwarty na prawo do pokazywania „na żywo” spotkań angielskiej Premier League w sezonach 2016–2019. Organizatorem przetargu były władze ligi, które jak same przyznały liczyły na sprzedaż praw telewizyjnych za sumaryczną kwotę 4,4 miliarda funtów. Tymczasem, zastosowana po raz pierwszy formuła aukcji okazała się strzałem w dziesiątkę i rzeczone prawa zostały sprzedane za astronomiczną kwotę 5,136 miliarda funtów.
Podobnie jak przy poprzednim przetargu na prawa telewizyjne przeprowadzonym w 2012 roku, również tym razem zwycięzcami okazały się dwie grupy medialne. Platforma Sky zapewniła sobie siedem pakietów telewizyjnych, podczas gdy koncern BT jedynie dwa takie pakiety. Dla BT, które zapłaciło 320 milionów funtów za sezon oznacza to prawo do pokazywania 42 meczów „na żywo” rocznie (to o 4 więcej niż obecnie). Jak łatwo policzyć prawa telewizyjne do jednego spotkania kosztują 7,6 miliona funtów. Z kolei platforma Sky będzie rocznie płacić 1,392 miliarda funtów za prawo do pokazywania 126 meczów „na żywo” rocznie. Oznacza to wzrost aż 83% w stosunku do obecnie obowiązującej ceny. W ciągu trzech sezonów Sky zapłaci więc łącznie 4,1 miliarda funtów. Jeśli wziąć pod uwagę ogólna liczbę meczów w sezonie i wartość sprzedaży praw telewizyjnych do nich, to okazuje się, że jeden mecz angielskiej ekstraklasy kosztuje nadawców 10,9 miliona funtów.
W 2012 roku Sky i BT zapłaciły za podobny pakiet „jedynie” 3 miliardy funtów. Nadawcom, inwestycja ta się opłaciła, gdyż zdołali przyciągnąć nowych klientów i reklamodawców, a także wspomóc inne swoje usługi, takie jak dostęp do internetu. Warto zauważyć, że przyjęta formuła aukcji praw telewizyjnych doprowadziła do wzrostu ich ceny niemalże o 100% w ciągu zaledwie czterech lat.
Szef Premier League Richard Scudamore powiedział cyt. „pieniądze z dzisiejszej aukcji pomogą klubom w rozwijaniu infrastruktury stadionowej, a także w szkoleniu młodzieży. Z pewnością poskutkują także dalszym wzrostem atrakcyjności rozgrywek.”