Niektórzy ekonomiści twierdzą, że współczesny świat to zwariowane miejsce. Trudno nie przyznać im racji czytając takie wiadomości jak ta ogłoszona dziś przez szefa Xboxa‒Phila Spencera. Spencer ujawnił, iż Microsoft zakupił właśnie niewielką, mającą zaledwie 5 lat szwedzką firmę z branży gier video za kwotę … 2,5 miliarda dolarów. Czym takim wyróżnił się Mojang‒bo o tej właśnie firmie mowa‒że po zaledwie kilku latach swojej działalności był wart aż takich pieniędzy?
Mojang, założony w 2009 roku przez trzech Szwedów, to firma znana przede wszystkim z jednej‒ale za to jakiej‒gry komputerowej. Ich dziełem jest bijąca rekordy popularności gra sieciowa Minecraft, w której poszczególni gracze budują swoje własne światy z elementów stylizowanych na klocki lego. Gra sprzedała się w 54 milionach egzemplarzy i zyskała potężne grono wiernych fanów, tworzących swoistą społeczność Minecraft.
Minecraft to jedna z najlepiej obecnie sprzedających się gier na urządzenia mobilne. Jest także w czołówce rankingów popularności wśród pozycji przeznaczonych na konsole Xbox i Playstation. To duży sukces, gdyż wersja na konsole została wyprodukowana stosunkowo niedawno. Ruch Microsoftu jest w tej sytuacji powszechnie odczytywany jako kontynuacja działań zapoczątkowanych zakupem Nokii w ubiegłym roku. Po tej transakcji Microsoft wszedł na rynek urządzeń mobilnych ze swoim Windows Phone, a zakup Minecrafta to próba przyciągnięcia nowych użytkowników do‒jak na razie‒niezbyt popularnej usługi. Dlaczego jednak wybrano akurat tą grę?
Jak mówi James McQuivey‒analityk z firmy konsultingowej Forrester cyt. „Minecraft to jedna z najbardziej cennych marketingowo gier obecnych na rynku. Jest nie tylko dochodowa, ale z każdym rokiem przynosi coraz większe zyski, dzięki rosnącej rzeszy wiernych fanów. To tłumaczy decyzję Microsoftu i powody dla których gigant z Richmond chce, aby Minecraft zawsze był dostępny na platformach Microsoftu”. Z kolei profesor Mark Skilton, z Warwick Business School uważa, że cyt. „jest to próba pozyskania ze strony Microsoftu coraz bardziej znaczącej na rynku grupy konsumentów grających w gry sieciowe”. Jak istotny to może być rynek niech świadczy fakt, iż Amazon zakupił ostatnio serwis internetowy Twich, który specjalizuje się w umożliwieniu swoim użytkownikom oglądania tego jak … inne osoby grają w gry komputerowe. Cena tej transakcji to 970 milionów dolarów.
I tutaj dochodzimy do początkowego stwierdzenia … niektórzy ekonomiści twierdzą, że współczesny świat to zwariowane miejsce …