Wczoraj ogłoszono sensacyjną fuzję, która zmieni układ sił na światowym rynku reklamy. Amerykanie z firmy Omnicom i Francuzi z Publicis postanowili połączyć siły i stworzyć Omnicom Publicis Group, która stanie się tym samym największą firmą reklamową świata o wartości 35,1 miliarda dolarów, wyprzedzając dotychczasowego lidera‒brytyjskiego potentata WPP.
Na wspólnej konferencji prasowej szef Omnicomu John Wren i Publicis Maurice Levy ogłosili połączenie obu firm. Jak powiedział Maurice Levy cyt. „rynek komunikacji, reklamy i marketingu dramatycznie się zmienił w ciągu ostatnich kilku lat. Gwałtowny rozwój reklamy w Internecie spowodował powstanie nowych obszarów i nowych możliwości rozwoju. Co ważniejsze jednak, procesy te przyniosły również zmiany w zachowaniach konsumentów, których nie można ignorować. Z tego też względu John i ja postanowiliśmy połączyć siły naszych firm i zaoferować naszym klientom kompleksowe usługi reklamowe zarówno w świecie analogowym jak i cyfrowym”.
Po połączeniu obu firm, dotychczasowi szefowie Omnicomu i Publicis zostaną równoprawnymi szefami nowego giganta. Omnicom Publicis Group będzie notowana zarówno na giełdzie w Nowym Jorku jak i Paryżu. Przewiduje się, że w nowej firmie pracę znajdzie 130 tysięcy osób.
Dotychczasowi akcjonariusze Publicis otrzymają za każdą posiadaną akcję firmy jedną akcję nowego koncernu oraz dodatkowo dywidendę w wysokości 1 euro za każdą akcję. Z kolei akcjonariusze Omnicomu za każdą posiadaną akcję otrzymają dokładnie 0,813 akcji nowej firmy, ale za to aż 2 dolary dywidendy za akcję i dodatkowo kwartalną dywidendę w nieokreślonej jeszcze wysokości.
Fuzja obu firm pozwoli im zaoszczędzić w sumie około 500 milionów dolarów. Przewiduje się, że proces połączenia nie pociągnie za sobą kosztów podatkowych. Siedzibą nowego koncernu będzie Amsterdam.
Do najbardziej znanych marek należących do obu firm można zaliczyć BBDO, Saatchi & Saatchi czy Leo Burnett.