Dużymi krokami zbliża się największe w tym roku święto dla kibiców piłki nożnej–Mistrzostwa Europy we Francji. Nie każdy zapalony kibic jest w stanie wziąć na ten czas urlop, aby w spokoju przeżywać piłkarskie emocje. Konieczność pójścia do pracy w czasie gdy drużyna narodowa rozgrywa mecz może generować napięcia na linii pracownicy–pracodawcy. Jest jednak na to rada…
Dla kibiców na Wyspach Brytyjskich zbliżające się Euro to szczególny turniej. Zagrają na nim bowiem nie tylko reprezentanci Anglii, ale po raz pierwszy Irlandia Północna i Walia. Choć większość spotkań rozpocznie się wieczorem lub późnym wieczorem, to kilka z nich, włączając w to pojedynek Anglii z Walią rozegranych zostanie wczesnym popołudniem. Dla wielu kibiców to poważny problem, a i pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, że w czasie tych meczów trudno będzie o to, aby ich pracownicy skupili się w 100% na wykonywanej pracy. Z pomocą w tej sytuacji może przyjść zawczasu wynegocjowane porozumienie. Tak przynajmniej uważa sir Brendan Barber–prezes firmy Acas, która profesjonalnie zajmuje się mediacjami w konfliktach pracowniczych.
Firma Aces opublikowała specjalny poradnik dla pracodawców przed Euro we Francji, w którym można przeczytać m.in. cyt. „zbliżający się turniej to ekscytujący czas dla wielu waszych pracowników. Firma powinna zawczasu przewidzieć i rozwiązać takie kwestie jak żądania wolnych dni, problem korzystania z internetu w miejscu pracy do śledzenia rozgrywek turnieju czy dostępność telewizora w firmowym bufecie”. Jak mówi prezes Acas cyt. „aby uniknąć konfliktów, każdy szef firmy już teraz powinien spotkać się z pracownikami i uzgodnić na jakich zasadach będą mogli bez brania urlopu obejrzeć interesujące ich spotkania. Można to osiągnąć wprowadzeniem bardziej elastycznego czasu pracy, albo porozumieniem się co do terminu kiedy pracownicy odpracują czas, który poświęcili na oglądanie meczu. Można także pomyśleć o regulowaniu czasu przerw, tak aby umożliwić pracownikom oglądanie transmisji. Pracodawcy powinni pamiętać, że koncyliacyjne podejście do personelu w dłuższej perspektywie będzie procentować. Wysiłek włożony w czasowe przeorganizowanie funkcjonowania firmy zaowocuje większym zadowoleniem pracowników, a tym samym ich lepszą wydajnością i lojalnością”.