W minionym tygodniu opisywaliśmy na łamach naszego portalu ruch Fair Trade. Zakłada on uczciwą wymianę handlową między producentami z uboższych państw, a konsumentami mieszkającymi w krajach bogatszych. Kontynuując tę tematykę, prezentujemy ranking etyczności producentów żywności, stworzony przez międzynarodową konfederację humanitarną Oxfam. Pod uwagę brano m.in. takie aspekty jak oddziaływanie na środowisko czy traktowanie dostawców.
Oxfam koncentruje się na walce z głodem na świecie i organizowaniu pomocy dla krajów rozwijających się. Publikowane przez organizację rankingi mają za zadanie sprawić, by wielkie korporacje zwracały większą uwagę na kwestie etyczne. Oxfam przygotowało specjalną kampanię oraz kartę wyników, która porównuje, w jaki sposób 10 największych globalnych firm produkujących żywność i napoje prowadzi swoją działalność.
Ocenie poddawane są następujące aspekty: przejrzystość, przestrzeganie praw kobiet i farmerów, dbałość o ziemię, wodę oraz zrównoważony rozwój z poszanowaniem dla klimatu. Całość bazuje na wymianie opinii użytkowników sieci społecznościowych, którzy dzielą się obawami i uwagami dotyczącymi funkcjonowania przemysłu spożywczego. Od czasu startu kampanii w lutym ubiegłego roku, klienci ponad 400.000 razy prosili koncerny o zmianę stosowanych praktyk. Teraz przyszedł czas na podsumowanie akcji.
Oxfam ocenił producentów żywności i napojów pod kątem wdrożenia działań naprawczych w obszarach zgłaszanych przez użytkowników sieci społecznościowych. Z 10 największych firm, 9 poczyniło postępy i poprawiło swoje wyniki. Jedyną, która wypadła gorzej niż ostatnio jest General Mills, producent Haagen-Dazs, Cheerios i Yoplait. Głównym zarzutem ze strony Oxfam jest niegodziwie wynagradzanie pracowników. Przedsiębiorstwo broni się, podważając przyjętą metodologię i argumentuje, że karta wyników jest oparta wyłącznie na informacjach upublicznianych przez klientów, nie konfrontując ich ze stanowiskiem firmy.
Ostatnie zestawienie marek producentów żywności opisała w artykule dla CNN Ivana Kottasova. Oto jego szczegółowe wyniki (obok nazwy firmy podano liczbę przyznanych przez Oxfam punktów na 70 możliwych do zdobycia).
- Nestle: 45/70
- Unilever: 44/70
- Coca-Cola: 38/70
- Mondelez: 23/70
- PepsiCo: 23/70
- Danone: 22/70
- Mars: 22/70
- Kellogg’s: 20/70
- Associated British Foods: 19/70
- General Mills: 15/70
Najlepiej wypadły Nestle, Unilever i Coca-Cola, których wyniki przekroczyły 50% pułap punktowy. Pozostałe koncerny wypadły dużo słabiej. Jak widać producenci żywności i napojów mają jeszcze sporo do poprawienia, by zyskać pełną akceptację dla sposobu, w jaki prowadzą biznes.