Współcześnie panujące warunki rynkowe sprawiają, że pracodawcy, a w szczególności przełożeni, mają silniejszą pozycję przetargową w relacjach z pracownikami. Należy jednak pamiętać, iż posiadanie władzy nad podwładnymi, nie jest równoznaczne z tym, że szef może robić wszystko, na co tylko ma ochotę, o ile jego postępowanie jest zgodne z prawem. Jak przekonuje na  łamach portalu Inc.com Suzanne Lucas, specjalistka ds. zarządzania zasobami ludzkimi, przełożeni nie powinni robić pewnych rzeczy, mimo iż są one teoretycznie dozwolone.

Lucas stworzyła listę 5 działań, które należy wyeliminować jeśli chce się być dobrym i poważanym szefem. Oto one.

Sprawdzanie kompetencji pracownika po a nie przed zatrudnieniem
Coraz częściej można się spotkać z sytuacją, że weryfikacja wymaganych przez pracodawcę umiejętności następuje nie w trakcie procesu rekrutacji, a po podpisaniu umowy o pracę. Jeśli wynik oceny okazuje się niesatysfakcjonujący, problematyczny pracownik zostaje zwolniony po upływie… tygodnia lub dwóch. Takie podejście to przejaw z jednej strony braku szacunku dla zrekrutowanej osoby i jej czasu, z drugiej natomiast dla własnych pieniędzy. Dlaczego? Jeśli ktoś chciał zaoszczędzić na czasie zatrudniając pracownika bez uprzedniego sprawdzenia jego kompetencji i żałuje tej decyzji, będzie musiał zapłacić za jego czas pracy kiedy będzie go zwalniał.

Zmuszanie pracownika do rezygnacji ze stanowiska
Niektórym pracodawcom wydaje się, że dawanie opcji złożenia rezygnacji jest przejawem życzliwego nastawienia. Jednak zdaniem Suzanne Lucas takie postępowanie jest niewłaściwe. Jeśli ktoś swoją słabą i niezadowalającą pracą zasłużył na bycie zwolnionym, trzeba to po prostu zrobić, bez oglądania się na sentymenty. Jeśli powody redukcji zatrudnienia leżą gdzieś indziej, można odchodzącemu pracownikowi zaproponować rezygnację ze stanowiska. Należy jednak pamiętać, że rekrutujący nie patrzą przychylnie na CV osób, które złożyły wypowiedzenie nie mając w odwodzie nowej pracy.

Płacenie nowozatrudnionym znacznie wyższych pensji, niż wieloletnim, lojalnym pracownikom
Jest relatywnie łatwiej utrzymać dotychczasowego pracownika, niż namówić kogoś do opuszczenia firmy i rozpoczęcia pracy w innej, o ile – rzecz jasna – jest on zadowolony z obecnego miejsca zatrudnienia. Faktem jest również, iż poziom oferowanych wynagrodzeń na tych samych stanowiskach różni się w zależności od branży, regionu geograficznego, a także umiejętności i doświadczenia. Nie należy jednak oferować nowozatrudnionemu pensji znacznie wyższej od tej, którą mają inni, wykonujący w firmie te same obowiązki. Wysyła to bowiem sygnał, że bycie wieloletnim i lojalnym pracownikiem jest mało opłacalne. Chyba że dotychczasowo zatrudnieni otrzymają znaczną podwyżkę.

Przekazywanie nieprawdziwych bądź nierzetelnych ocen pracowniczych
Za niewłaściwą należy uznać praktykę udzielania przedstawicielom personelu identycznych informacji zwrotnych dotyczących wykonywania obowiązków. Bardzo rzadko zdarza się bowiem, żeby pracowali tak samo i nie można byłoby zauważyć różnic między ich działaniami. Najgorsze jest jednak wystawianie pracownikom fałszywych, wysokich ocen, które utwierdzają ich w tym, że świetnie radzą sobie ze zlecanymi im zadaniami, gdy tak naprawdę ma to niewiele wspólnego z prawdą. Zwłaszcza, gdy kilka miesięcy później chce się tę osobę zwolnić. Należy pamiętać, że ktoś, kto był świetnym pracownikiem w poprzednim kwartale, a teraz radzi sobie gorzej, zasługuje na pomoc. Trzeba być zawsze szczerym.

Odmawianie wydania kopii dokumentów
Każdy szef powinien być przekonany do tego, co mówi i pisze. Pracownik musi mieć zatem swobodny dostęp m.in. do kopii swojej oceny okresowej. Jeśli przełożony wymaga podpisania jakiegoś dokumentu, a podwładny oświadcza, że chce skonsultować się w tej sprawie z prawnikiem, naciskanie na złożenie podpisu świadczy o tym, że jest się złym szefem o wątpliwej moralności.

Dla dobrych menadżerów, którzy kierują się w swojej pracy określonymi, etycznymi zasadami postępowania, opisane powyżej wskazówki nie są niczym odkrywczym. Mogą się jednak okazać przydatne dla tych, którzy dopiero szukają swojej drogi lub doskonalą umiejętności kierownicze.