Pisaliśmy na łamach naszego portalu o imponujących dokonaniach Marissy Mayer na stanowisku dyrektora generalnego Yahoo. Trzeba przyznać, że rozmach podejmowanych przez nią działań robi wrażenie. CNN Money zwraca jednak uwagę na to, że za sukcesami internetowego giganta nie stoją tylko i wyłącznie decyzje podjęte przez Mayer, ale także tajna broń firmy o wdzięcznej nazwie Alibaba. Chińska wersja Amazona, eBaya i PayPala w jednym, jest tym, co tak naprawdę przynosi korzyści Yahoo.
24% udziałów w Alibabie wykupiono w 2005 roku, kiedy Mayer pracowała jeszcze w Google. Chiński kolos to rodzina dziewięciu internetowych biznesów, zajmujących się każdym aspektem e-handlu, który skutecznie udało się firmie zdominować na terytorium Państwa Środka. Przyszłość Alibaby zapowiada się optymistycznie. W drugim kwartale sprzedaż wzrosła o 61%, a dochód netto o 145% rok do roku. Firma jest obecnie jedną z najprężniej działających w Chinach.
W przeciwieństwie do Alibaby, Yahoo cały czas znajduje się w fazie przemian. Zysk i sprzedaż w trzecim kwartale roku obrachunkowego były niższe niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Jednak inwestorzy cały czas wierzą w internetowego giganta, głównie dzięki zapewnieniom, że firma nie pozbędzie się znaczącej ilości udziałów w Alibabie, jak zapowiadano wcześniej. Analitycy z Indigo Equity Research twierdzą, że samo Yahoo ciągnie ceny akcji w dół, natomiast z Alibabą – w górę.
Nic w tym zaskakującego, biorąc pod uwagę obszar działalności chińskiej machiny internetowej. Składają się na nią:
- Taobao – wielki sklep online, z blisko 760 mln produktów, będący 13 najbardziej popularną stroną internetową na świecie;
- Tmall – rynek online, za pośrednictwem którego można kupić markowe dobra luksusowe;
- Alipay – serwis płatności online;
- Juhuasuan – chiński odpowienik Groupona;
- ETao – wyszukiwarka internetowa dedykowana wyłącznie sklepom online;
- Alibaba.com – strona pośrednicząca w kontaktach handlowych między małymi przedsiębiorcami a dostawcami;
- 1688.com – serwis skoncentrowany na sprzedaży hurtowej i zaopatrzeniu dla małych firm;
- AliExpress – niskonakładowy rynek sprzedaży hurtowej
- Aliyun – sprzedający usługi przetwarzania w chmurze i zarządzania danymi.
Jak widać zakres oferowanych przez Alibabę usług jest bardzo szeroki i dotyczy wszystkich aspektów handlu online. W najbliższej przyszłości prężnie rozwijająca się firma ma wejść na giełdę. Akcjonariusze Yahoo liczą, że przy okazji tego wydarzenia zostaną sowicie wynagrodzeni.