Jedna z najbardziej rozpoznawanych marek internetowych czyli serwis pocztowy Hotmail dożywa swoich ostatnich dni. Microsoft właśnie potwierdził, iż Hotmail zostanie zastąpiony przez nowy serwis pocztowy o nazwie Outlook.com.

Microsoft ma zamiar stworzyć serwis pocztowy „dla biliona skrzynek pocztowych”. Outlook.com ma się charakteryzować przejrzystym układem elementów na stronie i łatwą nawigacją. Właśnie unikalny design ma przyciągać użytkowników. Jest on oparty na interfejsie Metro wykorzystywanym w systemie operacyjnym Windows Phone.

Strona Outlooka.com została stworzona głównie z myślą o użytkownikach przenośnych urządzeń takich jak tablety, iPhony czy iPody. Już w tej chwili jest skonfigurowana pod tablety Microsoft Surface, których premiera przewidywana jest na październik. Wkrótce zostanie zintegrowana również ze Skypem.

Hotmail, który był jednym z pierwszych serwisów pocztowych opartych na dostępie ze stron www powstał w 1996 roku, a już rok później został wykupiony przez Microsoft. Obecnie ponad 400 milionów użytkowników używa jeszcze serwisu, ale liczba ta systematycznie spada, głównie na rzecz Gmaila, którego właścicielem jest Google. GMail błyskawicznie zdobył rynek, głównie dzięki zaoferowaniu dużych pojemności skrzynek pocztowych i skutecznych filtrów antyspamowych.

Ogłaszając powstanie Outlook.com Microsoft celnie uderzył w Google. Mianowicie, zapowiedziano, iż podczas prywatnych rozmów przy użyciu Outlook.com nie będą wyświetlane reklamy. Ponadto, serwis nie będzie łączył użytkownika z portalami społecznościowymi bez jego zgody. Oczywiście, Google robi obie te rzeczy, próbując zainteresować internautów swoim portalem społecznościowym Google+.

Inauguracja Outlook.com generalnie została przyjęta pozytywnie. W ciągu pierwszych sześciu godzin konta założyło ok. miliona osób. Na razie posiadacze kont na Hotmailu mogą je zachować, ale przesądzone jest, że zostaną wkrótce zmuszeni do migracji do Outlook.com, gdyż serwery Hotmaila zostaną po prostu wyłączone.

Analitycy zwracają uwagę, iż głównym problemem dla twórców serwisów pocztowych jest mnogość kanałów komunikacji, które oferuje współczesny Internet (portale społecznościowe, komunikatory, bramki sms‒owe itp.) Outlook.com jest próbą integracji tych wszystkich form komunikacji wokół głównego konta pocztowego. Od tego jak sprawnie nowy serwis sobie z tym poradzi zależy jego długoterminowy sukces lub porażka.