Niedawny tragiczny atak terrorystyczny na tunezyjskiej plaży odbił się szerokim echem na całym świecie. Już kilka chwil po tej tragedii nikt nie miał wątpliwości, że będzie ona miała także poważne ekonomiczne konsekwencje. Z jednej strony wskazywano na tunezyjską gospodarkę, dla której dochody z turystyki są kluczowe, a z drugiej strony przewidywano kłopoty touroperatorów i biur podróży. Dzisiejsze doniesienia prasy na Wyspach Brytyjskich potwierdzają te przewidywania.
Biuro podróży TUI ogłosiło właśnie wyniki finansowe za drugi kwartał br. Okazuje się, że tragiczne wydarzenia na tunezyjskiej plaży kosztowały firmę jak dotąd 20 milionów funtów. Suma ta obejmuje koszty poniesione na zapewnienie powrotu klientów TUI z Tunezji w okresie bezpośrednio po ataku, a także koszty związane z odwołanymi rezerwacjami. Nie bez znaczenia jest tutaj fakt, iż na 38 ofiar śmiertelnych ataku terrorystycznego, aż 33 przebywało na wakacjach właśnie z TUI.
Jak powiedział Peter Long–szef TUI cyt. „zamach w Tunezji był najbardziej dramatycznym zdarzeniem z jakim przyszło zmierzyć się firmie w całej jej historii. Pomimo szoku związanego z dużą liczbą ofiar śmiertelnych, TUI od pierwszych chwil po ataku robiło wszystko aby zapewnić jak najlepszą opiekę poszkodowanym i pozostałym klientom. To był nasz najwyższy priorytet.” Jak dodał szef TUI cyt. „w naszej bieżącej działalności współpracujemy ściśle z Foreign Office i to od jego rekomendacji zależy czy i kiedy wznowimy naszą działalność na tunezyjskim kierunku.”
Starty TUI wynikające z zamachu w Tunezji nie są jedynymi, które poniosła firma. Na wynikach finansowych zaważył także kryzys w Grecji. Kłopoty te nie są jednak spowodowane małą popularnością tego kraju wśród turystów, a kłopotami z przepływami pieniężnymi w greckim systemie finansowym.
Wobec powyższych musi zadziwiać informacja, że tegoroczne wyniki TUI za II kwartał są mimo wszystko zdecydowanie lepsze, niż miało to miejsce w porównywalnym okresie roku ubiegłego. W 2014 roku zanotowano bowiem stratę w wysokości 5,6 miliona funtów, a obecnie bilans wykazuje zysk na poziomie 49,4 miliona funtów. Ja powiedział Peter Long cyt. „pomimo wszystkich naszych kłopotów firma jest w dobrej kondycji, a ilość rezerwacji przekracza ubiegłoroczne poziomy.”