Wydawało się, że po początkowym boomie na usługi taksówkarskie zamawiane drogą elektorniczną, usługa ta spowszedniała, a tradycyjne korporacje taksówkarskie będą powoli odzyskiwać stracone pole. Potentat na tym rynku, amerykańska firma Uber nie zamierza jednak łatwo rezygnować i właśnie ogłosiła, że podejmuje współpracę z chińskim biznesem w celu ułatwienia swoim klientom z Państwa Środka korzystania z usług taksówkarskich podczas podróży zagranicznych.
Chiński gigant Alibaba Group i Uber podpisały porozumienie, które pozwoli obywatelom Chin mającym w swoich telefonach zainstalowaną aplikację Ubera na dokonywanie bezgotówkowych opłat za korzystanie z taksówek tej sieci poza granicami Chin. Na pierwszy rzut oka, nowość ta nie wydaje się jakimś szczególnym osiągnięciem, ale haczyk tkwi w tym, że chińscy turyści do tej pory podczas pobytów za granicą zmuszeni byli płacić poprzez swoje konto w Uberze w taki sposób, że ich konta bankowe obciążane były w dolarach amerykańskich. Dzięki współpracy z Alibaba Group chińscy turyści będą płacić tak jak u siebie w kraju, czyli w juanach. To korzystna zmiana dla klientów Ubera, gdyż nie będą ponosić opłat bankowych za przewalutowywanie płatności, które będzie obsługiwać popularny w Chinach serwis Alipay, który poprzez firmę Ant Financial Services należy do Alibaba Group. Z danych przekazanych przez Ubera wynika, że nowa usługa będzie dostępna dla mieszkańców Chin kontynentalnych w ponad 400 miastach. Proponowane rozwiązania mają szanse być wdrożone także w Indiach. Okazuje się, że Alibaba Group posiada udziały w największym hinduskim operatorze płatności internetowych, firmie Paytm, która może obsługiwać tamtejszych klientów Ubera na podobnych zasadach co Chińczyków.
Bardzo ciekawą rolę na rynku mobilnych usług taksówkarskich odgrywa Alibaba Group. Z jednej strony mocno wspiera Ubera, a z drugiej strony inwestuje także w konkurencyjne firmy. Amerykański serwis Lyft i chińska firma Didi Chuxing podpisały niedawno podobne porozumienie jak Uber i Alibaba. Okazuje się, że częściowe udziały w obu firmach posiada … Alibaba Group. Co więcej, Lyft i Didi Chuxing połączyły siły z firmami w południowo–wschodniej Azji (GrabTaxi) i Indiach (Ola) w celu stworzenia strategicznego partnerstwa ukierunkowanego na … rywalizację z Uberem.
Jak widać z powyższego, rynek mobilnych usług taksówkarskich rozwija się i obecne na nim firmy szukają możliwości współpracy ponadregionalnej. Czy w świetle roli Alibaba Group oznacza to, że rynkiem tym w przyszłości zawładną Chińczycy?