Wprowadzenie systemów płatności mobilnych oferowanych przez gigantów internetowych, takich jak Google i Apple, zmusiło tradycyjne banki do walki o swoją pozycję na rynku, między innymi poprzez rozwój sposobów różnorodnego korzystania z posiadanych przez nie ogromnych baz danych. W związku z tym szwajcarska instytucja finansowa UBS zdecydowała się zmienić oblicze doradztwa klientom wykorzystując sztuczną inteligencję.
Zdaniem COO szwajcarskiej instytucji, Dirka Klee, bankowość jest jedną z podstawowych dziedzin, które podlegają cyfryzacji, a UBS powinien dążyć do zaoferowania swoim klientom podobnych możliwości co eBay czy Amazon. W efekcie, aby nie stracić konkurencyjności, wielkie międzynarodowe instytucje finansowe są zmuszone wykorzystywać technologie eksploracji danych (data mining) i podążać za gigantami, którzy posiadają ogromne bazy danych i potrafią z nich właściwie skorzystać. Sztuczna inteligencja ma pomóc w dostarczeniu klientom spersonalizowanych porad finansowych, poprzez selekcję informacji najistotniejszych w indywidualnym przypadku oraz dostarczenie adekwatnej informacji zwrotnej.
Poszukując nowoczesnych rozwiązań, UBS zorganizował konkurs Innovation Challenge, w którym stawką była nagroda o wartości 30 tysięcy dolarów oraz szansa na długoterminową współpracę z największym szwajcarskim bankiem. Jak podaje Bloomberg, na początku rywalizacji, która rozpoczęła się we wrześniu, przedstawiciele banku podkreślali, że dysponują dostępem do zbyt wielu informacji na temat klientów. Zmagania, które rozegrały się pomiędzy 80 zespołami, wygrała spółka z Singapuru, Sqreem Technologies, prowadzona od siedmiu lat przez doświadczonego w rozwijaniu algorytmów związanych z obrotem instrumentów pochodnych Iana Chapmana-Banksa. Zwycięskie rozwiązanie umożliwia konstruowanie profilu klienta, który służy indywidualnemu zarządzaniu majątkiem i dopasowaniu produktów finansowych. UBS zamierza wdrożyć projekt w Azji w kwietniu tego roku.
Według raportu opracowanego w 2014 roku przez Cap Gemini, ponad 70 proc. instytucji finansowych w Ameryce Północnej jest przekonana, że to właśnie analiza posiadanych zasobów danych jest kluczem do rynkowego sukcesu. Dlatego nie dziwi fakt, że inne banki również szukają własnych pomysłów: Goldman Sachs zainwestował w platformę, za pomocą której klienci mogą otrzymać automatyczne odpowiedzi na złożone pytania finansowe, a podobne plany snuje Credit Suisse. Wszystko wskazuje na to, że możemy spodziewać się kolejnej – małej – rewolucji.