Żyjąc w Europie trudno sobie wyobrazić codzienne funkcjonowanie bez możliwości skorzystania z usług bankowych. Karty debetowe, kredytowe czy przedpłacone ułatwiają robienie zakupów, a bankowość elektroniczna sprawia, że możemy korzystać ze swoich pieniędzy przez całą dobę i z dowolnego miejsca na świecie. Okazuje się jednak, że dostęp do usług bankowych i generalnie do systemu bankowego nie jest jeszcze na świecie tak powszechny jak moglibyśmy sądzić.

Z raportu przygotowanego przez powiązany z Bankiem Światowym Global Findex wynika, że aż jedna czwarta dorosłych mieszkańców naszej planety nie ma żadnego dostępu do systemów bankowych. W krajach najbiedniejszych odsetek ten sięga nawet 50%. Dzieje się tak pomimo tego, że w ciągu ostatnich trzech lat liczba osób posiadających konto bankowe wzrosła o 11%. Wzrost ten nastąpił głównie dzięki państwom rozwijającym się, a także upowszechnieniu się bankowości mobilnej. Jak podkreślono w raporcie cyt. „szerszy dostęp do usług bankowych zawsze skutkuje szybszym przyrostem miejsc pracy, wzrostem inwestycji i lepszą edukacją. Jest także krytycznym czynnikiem warunkującym wychodzenie z biedy całych obszarów ubóstwa”.

Dane przytoczone w raporcie świadczą także o tym, że zmniejsza się różnica w dostępie do bankowości ze względu na płeć. Ciągle największe dysproporcje występują w tym zakresie w krajach Azji południowej, gdzie jedynie 37% kobiet posiada konto bankowe, podczas gdy wśród mężczyzn wskaźnik ten wynosi 65%. Autorzy raportu podkreślają także znaczenie nowych technologii w upowszechnianiu dostępu do usług bankowych. W krajach Sahelu (Afryka Subsaharyjska) wprowadzenie bankowości mobilnej w krótkim czasie podniosło wskaźniki dostępu do usług bankowych z 51% do 62%. Nowe technologie stanowią szczególną szansę dla kobiet i ludzi ubogich na wyjście z tzw. „bankowego wykluczenia”. Jak powiedział prezes Banku Światowego Jim Yong Kim cyt. „dostęp do usług bankowych to najszybsza droga do wyjścia z biedy. Jako Bank Światowy postawiliśmy sobie ambitny cel: zapewnić do 2020 roku powszechny dostęp wszystkim ludziom do usług bankowych”.